Haish.

Saya bukan la nak kutuk ke apa, tapi saya rasa a lot of us admit to the fact that orang Cina memang ada tendency untuk bercakap sangat kuat. Sangat kuat. Be it in their own homes, dekat shopping mall, dekat dalam feri, dekat mana pon la. Mereka memang cakap kuat yang hamat.

Saya ini agak tolerant orangnya, maka saya terima seadanya. Tetapi kadang-kadang it strikes me as odd bila mereka suka hati raise their voices tanpa fikir orang di sekeliling alam mereka. Saya ada ramai neighbour Cina. On the same small street, ada 3 to be exact. Street yang panjang tak sure pula, tapi yang pastinya ramailah.

Well, anyway. Saya ada seorang neighbour Cina across the street yang suka raise his voice unnecessarily. Memang la culture kita tak berapa regulate what happens behind closed doors and well, basically, memang hak masing-masing nak buat apa pon. Nak jerit pingkau dan sebagainya, rasanya memang hak.

Tapi, apa yang kita lupa ialah walaupun kita punya hak tersebut, kita juga perlu ada courtesy secukupnya bila hidup berjiran ni. Lagi-lagi kalau duduk rumah teres seperti saya, whereby the walls pon macam ada telinga. Orang sebelah lari atas tangga dia, kita ingat orang lari atas tangga kita.

Jadi, kadang-kadang saya rasa all the jeritan and pingkauan should be kept to a minimum. Nak marah anak pon tak perlu nak bellow sekuat-kuat alam kan. Nak marah bini apatah lagi. Malu la kawan tu. Saya tak tahu macam mana nak cakap kat neighbour saya dan neighbours saya yang lain juga seperti redha je. Walaupun saya tahu sebenarnya kami semua kurang selesa dengan si dia asyik nak jerit-jerit suara kuat.

Lagi satu, next door neighbour saya kat office ni pon Cina juga. He can be very nice actually, cuma kena very cautious and selective about his niceties. Kadang kala ada udang di sebalik mee. Dan suara dia… hadoi, saya rasa jika Big Boss Number Three lalu pasti ingat dia ni problem child lagi.

Masalahnya jika kitaorang nak cakap apa pon, our bosses tak pernah raise this, mungkin kerana mereka tak rasakan ia adalah suatu masalah.

Mungkin kerana mereka tak berjiran dengan si jiran Cina saya, that’s why.

Mereka perlu learn untuk tak bercakap terlalu kuat la. Walaupun saya tahu it’s some sort of a culture, tapi boleh dibendung. Ada je kawan-kawan saya yang in control.

Siapa boleh ingatkan mereka tentang kepentingan hidup berjiran ni? Letey la dah sejam dengar dia cakap talifon tak berhenti kuat-kuat dalam bahasa yang kita tak faham.

Bila saya bergayut geli-geli diaorang faham pula. Haish. Agak tak fair.

Comments

Popular Posts