menelinge.

Sejak kecil, saya suka dengar orang tua berborak. Walaupun most of the time memang tak faham pon, tapi saya tahu that they are talking about juicy gossip, tu la sebabnya cakap hush hush terlebih. Masa kecil, saya selalu pura-pura baring dekat peha Mama la, suruh dia garu la, suruh dia picit la. Ada-ada saja.

Nak dengar cerita punya pasal la katakan. Sometimes saya akan terlepas. Sometimes, mesti kena marah sebab kantoi menelinge.

Kiranya, dalam bahasa Negeri, menelinge tu eavesdropping la.

Bila dah besar sikit, though still kena marah sebab menelinge, dah tak kena halau as often as masa kecil sebab if Mama tak mengadu dekat saya, siapa lagi nak dengar dia cakap-cakap betul tak?

So, bila saya pula nak cakap juicy gossip dengan orang lain (tak semestinya keluarga), harus la saya pon macam hush hush jugak. Juicy gossip la katakan.

Dan oleh sebab saya pro dalam menelinge, saya agak-agak tahu trick orang lain yang nak try dengar juicy gossip yang saya nak cakap. I know that orang tu tengah beriya-iya nak get into the story bila tiba-tiba saya tengah cakap, dia pon sibuk nak tanya entah apa-apa kat orang. Sikit-sikit interrupt. Dah la tu benda tak berkenaan. I mean, okay, memang la tak berkenaan, kata dia pun tak tahu apa gossip saya cakap tu. And bila dah habis tanya soalan, sikit-sikit pura-pura lean back on the chair, budget macam tengah relax habis la (Ni bila saya tengah gossip dekat belakang dia la) Padahal... Hmmph.

And bila saya stop kejap gossip, boleh pulak nak kasik sidelong glance. Macam willing us to go on, go on. Nak dengar selagi boleh. OhMyGod. Boleh tak. Dah la tak berapa nak pro menelinge, ini terkantoi trang tang tang pulak. Haish.

Paling tak senonoh, yang buat perangai ini adalah Encik Abang dan bukan some Cek Mek ke apa. Memang tak padan la if lelaki nak dig into juicy gossip terlebih. Jatuh saham . Nampak sangat Kak Nam. Turn off tahu tak orang yang tengok.

If betul-betul nak menelinge, sila la belajar from the pro. Though rest assured I will not garu his kepala, or picit or whatever la. Baring dekat peha jauh sekali. Trick itu tidak lagi valid sebab dah berkurun jadi practice, sampai siapa yang guna pasti terkantoi sekarang.

Paling bagus, bila orang lain gossip, and it is so obvious orang tak nak you tahu juga, tak perlu la pura-pura dengar. Jangan dengar. You don't want to know. Okay, wait. You want to know, tapi tak perlu la okay. Cari gossip sama orang yang nak share sama you. Better still, MYOB okay.

Tsk. Lelaki sila jangan Kak Nam. Bughok benor.

Comments

shazanafairuz said…
love this post kak! menelinge best kan hehehehe
Haneesa said…
ouh, yes, of all ppl you should know that this was (perhaps still is) our favourite pastime. seronok yes yes. :)

Popular Posts