kitorang dulu.

Hari ini ada rasa macam perempuan PMS sikit. Asyik rasa nak menulis dan membebel. Rasa macam semua tak puas hati. Jerawat yang dah pecah tak elok-elok lagi. Jerawat baru pun timbul lagi di tempat-tempat yang menarik perhatian orang lain tak tentu pasal.

Apa pun, mari kita teruskan dengan topik perbincangan hari ini iaitu: “Kitorang dulu”

Sekarang ni, ramai di antara kita yang suka gunakan alasan “kitorang dulu”. Kitorang dulu susah. Kitorang dulu belanja tak macam ni pun. Kitorang dulu gaji RM 1, 500 saja. Kitorang dulu this, kitorang dulu that. Kitorang dulu. Kitorang dulu.

Most of the time, rasa macam ramai orang yang marah sebenarnya dengan orang yang cakap “kitorang dulu”. Okay lah, mungkin tak berapa marah pun, cuma muak, asyik-asyik guna alasan yang sama.

Korang dulu memang hidup susah. Nak buat macam mana kalau hidup kitorang sekarang ni senang sikit. Seriously. Korang dulu tak belanja macam ni mungkin sebab masa tu gaji korang RM 1, 500 saja. Tapi ingatlah sikit, korang dulu mee goreng sedap sepinggan 50 sen saja. Sehari belanja RM 5 pun dah dikira kaya. Sekarang, RM 5 tu mungkin untuk makan dan minum breakfast saja. Dan untuk beli newspaper.

Satu masa dahulu, mungkin pejabat dipenuhi oleh warga “yes man”. I’m sure at a point in time that was in fashion. Walaupun sekarang ini kami tak berapa pandai untuk mengipas bontot orang, tak berapa diplomatik dan tak berapa berlapik bila berkata-kata, sekarang ini a lot more is expected out of us.

Sekarang ini, semua akan cakap, “You’re paid RM 3000 for this” and that automatically means you’re supposed to bear with whatever it is that comes your way, even if hurts you. Sekarang ni, graduates dan semakin pandai, dah semakin berani untuk berfikir di luar kotak kebiasaan. Dan mungkin ini tak berapa disenangi orang-orang yang telah lama berkhidmat kerana mereka dah biasa dengan keadaan “kitorang dulu”.

Cakap banyak pon tak guna, tapi saya harap lepas ni, orang tak akan stuck in a time warp anymore. Sebab semua tak sama. Korang dulu. Kitorang sekarang.

Sekian.

Comments

Popular Posts