Oh really?

Bagi kamu, adakah saya seorang yang sombong? Bagi saya, saya tak sombong. Cuma, I tend to be a little bit reserved dengan orang yang tak dikenali. So, saya tak sombong. Tapi saya juga akui, saya tak seramah mana. Lagi-lagi kalau orang yang baru kenal tu over sikit, lagi la rasa macam nak… tsk, how shall I put this… rasa nak pelangkung.

Tapi, once you get to know me, you’d know that I’m okay. Really, I am. Kalau saya tak okay, takkanlah saya ada kawan-kawan yang dah kawan dengan saya sejak 13 tahun lalu masih berkawan dengan saya dan kawan-kawan dari 7 tahun yang lalu yang masih berkawan dengan saya. Paling best ialah, I have been in a relationship with the same person for 5+ years now. I can’t be that bad, kan?

Tapi, like I said, if I don’t know you, I will be super duper reserved. Nak buat macam mana. Sudah pasti conscious dan cautious dengan orang tak dikenali. Anything can happen.

So, jika you’re my friend on FB, you’d notice that I seldom update my FB. Jika ada weddings or engagements or outings with my cousins (yang juga berlaku sekali sekala) maka saya akan mula update gambar dengan banyak upon request. The thing about owning a DSLR is that orang lain refuse to ambil gambar and so you end up being the one taking and uploading photos. No biggie about that, as long as I’m in it as well.

Okay, FB. Kamu tak rasa ke kadang-kadang FB adalah annoying? Annoying bukan? Pasti ramai yang cakap, kalau dah annoyed sangat, apa kata deactivate saja account tu. Hmmph. Look, I need to keep in touch with my friends. By the look of things, our YahooGroups and all else have long been abandoned, jadi FB saja la penyelamat. Nak tahu events, circulate message dan juga minta/beri alamat untuk hantar kad kahwin. So, no. Deleting FB is not part of the plan.

So, walaupun FB boleh jadi super annoying sometimes, lagi lagi dengan orang yang tak faham bahasa bahawa FB is FB, Twitter is Twitter dan update status setiap 20 saat macam tu, which makes it 3 updates in a minute, on average tentang setiap perkara yang dilakukan e.g. “(1) keluarkan ikan dari frigde (2) lumur ikan dengan kunyit dan garam (3) sekarang sedang goreng ikan dan suami sangat suka”, I just ignore it as much as I can and go on with my FB life as usual. And paling penting CONTROL the things people view and the things I view. If it’s something I don’t mind everyone reading, I’ll change the privacy settings. Jika I don’t like something I see, I just remove that person. Simple kan.

Likewise dengan Friends List. I control the people who become my “friends”. There are some people I have known since 13 yang tak pernah bercakap sepatah pun with me, either in person or virtually since we left school back in 2002. Itu pun, I have second thoughts on adding them as a friend. So, if a stranger adds me up and the profile picture of that “person” is a guitar, camera, fish or some rock star etc., rasanya, wajar tak saya add dia? Dah sure la tak, betul tak? Takkan la nak add some random person or simply add a friend suggested by another person. Like WHAT’S THE POINT??? Apa motive orang add orang lain (yang tak dikenali) on FB pun to begin with?

But, if before adding me, that someone gives like a small message “The guy you met at Wangsa Walk”, I’m not that cruel sampai tahap tak tanya langsung dia siapa. I will just ask, “Really? Which one eh? I tak ingat

And then, bila dah tak reti nak menjawab, ada hati nak jawab macam ni?


Hey, mister. Not all friends are bad. But there are some friends can be a real pain in the backside. So, to me, all strangers are strangers. I prefer it that way rather than having to do damage control later when some stranger knows things about me, which I never intended them to know to begin with.

Just for the record, I’ve only been to Wangsa Walk once. And the only guy I met was Agus, Lynn’s fiancée. So, tell me if this Uri guy is freaky or not.


Shy to comment? Well, never mind! Your reactions mean the world to me! Make me smile today :)

Comments

zhmt said…
kakkkk mmg freakyy!!! arghhh ade lagi ke org mcmni ?! ape dia ingat kite ape, 12yrs old? nak main add suka2...
Haneesa said…
sungguh freaky kan hahahaha
yayahafiza said…
OMG kakak.... i can't believe that ada org yg sgt desperate utk add u on FB smpai tahap cmtu skali.... stalker ke ape?? hohohohoho
Haneesa said…
aera: yes yes. ada orang begini. tapi ignore saja la. sebab boleh control kan. kita dah besar after all, tak perlu berlawan-lawan siapa kawan lebih ramai hehehehe ;p

Popular Posts