getting this off my chest -- so I can move on.

Tengok balik list, banyak betul draft these couple of months. BANYAK.

Tapi semua tak post, sudahnya jadi basi, lepas tu, terbuku dalam hati.

Padahal, ada hari, hati meronta nak ceritakan semuanya pada semuanya.

Hari ni, ada sikit masa senggang, rasa nak post balik drafts yang agak relevant walaupun dah basi... just so kita ada reference di kemudian hari, tapi entah -- rasanya selagi satu isi hati ni tak dilepaskan, selagi tu tak boleh move on.

So, here goes.

Nagging is not my second nature. Itu satu. Keduanya, I don't really know how to be angry. Sometimes, marah pun sambil senyum. Lepas tu, kalau marah betul, confirm menangis sendiri out of utter regret. Confirm. Pelik, tapi benar. Itulah dia true story.

Each time I get angry (really angry), I will eventually cry. And I'll feel bad and super tired about it for days on end.

Walaupun begitu, bila dah marah dengan orang/benda for something, it literally takes FOREVER for me to forget. Bukan berdendam, tapi tak boleh lupa. Kalau nak tahu, sebenarnya PENAT bila tak boleh lupa ni... agaknya itu lah sebab saya sentiasa kurus -- benda orang dah tak ingat, kita tak lupa-lupa juga. Tapi terima saja lah, dah Allah jadikan kita begitu... ada lah sebabnya tu. Everyone has their own set of challenges, bukan?

Itu cakap pasal marah dengan orang... kalau marah dengan anak-anak? Pergh. Dia punya sesalan tak boleh nak explain. I used to live with no regrets, tapi lepas dapat anak dua ni ... kumpul regrets yang rasa hari-hari dari anak bangun sampai anak tidur -- boleh gila dibuatnya.

Sebelum ada yang salah faham, let me explain. Bukan regret sebab beranak. Engko gila ke apa. Regret tu terbit daripada marah yang sengaja walaupun tak sengaja, ignorance yang sengaja disebabkan tak sengaja, upset secara sengaja dalam tak sengaja. Ayat tu sendiri dah pening, kan? Boleh imagine tak betapa dalam hati ni pening dia macam mana? Nak explain with words secara waras pun tak boleh, apatah lagi nak show you the shape of my heart. Ewah merapu dah. 

Pokoknya, every time I leave my kids at school, on the way to work mesti nangis. Not that their school is not good; I pay to send them to wonderful schools with wonderful teachers and they are superb at their jobs. Tapi nangis sebab malam sebelumnya mesti dah terjerit, termarah, ter-buat-buat tidur bila anak tanya soalan, terabaikan bila rasa pampers anak penuh. 

Paling best, ter-annoyed masa Atiya Ayesha first said "Mama". Boleh?

"Mama" was her first word and I was annoyed.

Punyalah nak anak sayang kita kali ni (Luqman masa kecik cakap "Daddy" dulu). But since she said "Mama" because wanted my attention and all I was thinking about then was getting the laundry done, I was annoyed. 

Last-last Luqman yang lagi excited. Lepas tu, I got annoyed at Luqman for being excited pulak.

It has been, for lack of better word, such a psychotic 6 months for me.

So much so that I wondered -- macam mana masa dengan Luqman dulu, I could survive the 6 months without my husband alone. Masa tu lagi lah, dengan duit tak ada, susu badan tak cukup, duduk dekat tingkat 8. I didn't eat dinner or bathe either. Solat pun macam pencuri. Tapi masa tu, survive dan seolah tak kisah dengan penat. 

Tapi sekarang macam annoyed. Dah kenapa? 

Jawapannya, sebab circumstances kali ni berbeza. Kali ni, I don't only have me to take care of, I have another human being (Luqman) depending on me too. There was once when I was afraid to ask him if he was hungry because I was sure that he was... tapi Atiya memerap -- tak boleh letak, tak boleh tinggal, tak boleh gerak. All she wanted to do was nurse. Nasib baik husband balik malam tu, so kita kasi Luqman makan at 11 p.m. sambil dia tersengguk-sengguk mengantuk. 

Ada sekali tu, bila kita dah penat, kita try crying it out method -- masa nak mandikan Luqman and masa dia mintak wash poopoo, and it worked -- she cried until she became quiet on her own. But after that, I vowed that it would be the first and only time I would ever do it. I never want to leave my child crying like that ever again. EVER. And I never did it again. Kalau sorang mandi, semua masuk toilet, sorang berak, semorang cuci. 

Tapi tak boleh buat apa, sebab kita semua mesti survive. Paling penting anak-anak mesti survive. Abang must survive -- must be clean, must be healthy, safe, happy. And Adik must have enough milk, enough clean diapers, walaupun mungkin sedikit lacking in affection as compared to when Abang was growing up. Tapi tak apa, we'll make up for lost time, I convinced myself. 

But eventually, pinggang sakit, lutut sakit, kaki sakit, hati sakit.

Sakit sangat sampaikan anak cakap "Mama" pun annoyed. Sakit sangat sampai pergi kerja setiap hari tak pernah tak nangis. Sakit sampaikan 530 petang sampai anak-anak tidur, I would be holding my breath out of nervousness -- takut something goes wrong -- anak demam ke, jatuh ke, perlukan hospital ke. Psychotic kan?

And that's when I realised. sebenarnya for my children to survive, yang paling penting ialah for their Mama (read: me) to survive. My survival was paramount to theirs. 

I forgot that dalam banyak-banyak orang tu, I was the one who cannot fall or fall sick or go to the hospital and most importantly I cannot go crazy. Only problem is, I was on the brink of insanity. 

I realised that that could not go on if I wanted to survive. And I needed help. Big time. 

And just when I needed help the most, help came. And I shall forever be grateful to Allah, for granting me what I need, when I need it the most. 

It's been a week since help arrived. And I haven't made a big deal out of it yet because I don't want to jinx it. 

All I know is that if help is here to stay, we're going to have better days ahead, in sha Allah.


Comments

Anonymous said…
so true..so me.. was on the brink of insanity too.
every morning like 'Ya Allah,please please please give me strength for today'
postpartum depression maybe? but i still have the feeling even my 2nd baby is 1.5yo now.lol.
Thanks for sharing. Hope you can get better with it..eventually..be strong!

Popular Posts